Oplatí sa investovať do investičných fondov?

Mať dosť peňazí je pre každého určite príjemné. Niekto chce mať peňazí viac a niekto sa uskromní s málom. Pre tých, čo by chceli svoje peniaze znásobiť, je viacero možností.

Môžu si napríklad pohľadať lepšiu prácu, alebo si nájsť druhú prácu popri tej aktuálnej, prípadne môžu začať niečo vyrábať, alebo môžu skúsiť investovať svoje peniaze v banke. Jednou z možností je investovať do investičných fondov.

Aktualizácia: Fondy sa môžu dnes zakopať, treba investovať do Bitcoinu.

Ako sa dá do investičných fondov investovať?

Mnoho ľudí nemá jasno v tom, čo to investičné fondy alebo podielové fondy vlastne sú. V skratke sa dá povedať že to je niečo, čo vlastní viac investorov spoločne. Princíp je jednoduchý, ak máte voľné prostriedky, ktoré vám mesačne z výplaty ostanú a rozhodnete sa ich investovať, môžete si kúpiť podiel v podielovom fonde. Týmto spôsobom sa dá do akcií a dlhopisov investovať jednoduchšie, ako keby ste ich mali kupovať napriamo. Zároveň sa investícia rozdelí do nákupu akcií viacerých firiem a tým sa znižuje investičné riziko.

Ak si zvolíte podielové fondy, tak je niekoľko možností. Mne sa najviac pozdávala možnosť, investovať do podielových fondov cez banku, kde mám aj bežný bankový účet. Prípadne si môžete preštudovať, ktorá banka ponúka najvýhodnejšie investičné fondy.

Potom si vyčlením istú sumu peňazí, ktorú som ochotný investovať. Táto čiastka zo začiatku môže byť menšia a časom sa možno odvážim investovať aj väčšiu sumu. Banka sa postará o to, aby moje peniaze investovala tak, že zarobia čo najvyššiu sumu a vďaka tomu budem spokojný aj ja, aj banka.

Výhody a nevýhody investičných fondov

Výhod a nevýhod investičných fondov je mnoho. Preto si treba rozmyslieť, či ozaj do toho ísť a aké plusy a mínusy ma pri investovaní čakajú.

Výhody:

  • Menšia starosť s investovaním – pri investovaní cez podielové fondy nekupujete akcie a dlhopisy priamo. O portfólio fondov sa starajú manažéri jednotlivých fondov, ktorí majú s investovaním množstvo skúseností. Navyše ak investujete cez banku, tá vám ponúkne veľa nástrojov, ktoré vám pomôžu pri rozhodovaní a v spravovaní investície.
  • Vyššie zhodnotenie – zhodnotenie peňazí na podielových fondoch je vyššie ako na termínovaných účtoch.
  • Malá čiastka – dá sa investovať suma už od 10 eur. Výška minimálnej investovanej sumy závisí už od konkrétnej banky a od konkrétneho typu investovania.
  • Nižšie riziká – moje peniaze sa investujú do viacerých podielových fondov.
  • Rôzne balíky služieb – existuje množstvo podielových fondov, do ktorých sa dá investovať na celom svete. Balíky sú väčšinou dynamické, konzervatívne alebo rozvážne. Záleží na tom, čo konkrétny človek preferuje.
  • Stav – ako klient banky si viem v hociktorom čase skontrolovať, kam boli moje peniaze investované a aký mám z nich výnos.

Netreba zabúdať na to, že investovanie je dlhodobá činnosť a ideálne je, ak môžete investovať pravidelne nejakú čiastku každý mesiac.

Nevýhody:

  • Zhodnotenie nie je garantované – nikdy nemám stopercentnú záruku toho, koľko presne moje peniaze zarobia a či vôbec niečo zarobia.
  • Platby – poplatky sú platené pri vstupe do podielových fondov, pri nákupe a pri predaji akcií. Každý balíček služieb má iné poplatky.
  • Nedostupnosť peňazí – pri niektorých typoch investičných fondov sa peniaze dajú vybrať až po určitej lehote. V niektorých sa dajú vybrať hocikedy, záleží na balíčku služieb.

Ako si podielový fond založiť?

Investovania do podielových fondov ponúka niekoľko bánk. Ja som si zvolil mBank, pretože táto banka ma oslovila službami a jednoduchosťou, keďže nemusím nikam chodiť a všetko vybavím cez internet.

Ak niekto nemá konto v tejto banke, jednoducho sa dá založiť cez internet. Potom v rámci internet bankingu sa dá dať žiadosť na investovanie do podielových fondov a otvoriť si investičný účet.

Taktiež sa mi páčilo, že na stránke majú dobre vysvetlené, čo sú podielové fondy, ako fungujú, alebo prečo je dobré do podielových fondov investovať.

Investičná stratégia sa dá vybrať z troch možností:

  1. Konzervatívny fond – tento fond je vhodný pre ľudí, ktorí nechcú veľmi riskovať a chcú mať istý približný výnos.
  2. Vyvážený fond – potenciálny výnos sa zvyšuje pridaním nových akcií.
  3. Dynamický fond – v dlhodobom horizonte je vysoká možnosť, že moje výnosy budú stále viac rásť, investuje sa iba na európskom trhu, tento štýl investovania je zväčša najvýnosnejší.

Ponuka podielových fondov

Rozhodnúť sa, do ktorých fondov a do ktorej stratégie investovať, môže byť náročné. Preto je tu možnosť urobiť si test, aby som vedel, aký typ investora som a aká stratégia je pre mňa tá pravá.

Konzervatívny fond:

  • NN (L) International Slovak Bond
  • PARVEST Bond Absolute Return V350
  • PARVEST Enhanced Cash 6 Months
  • PARVEST Bond World High Yield Short Duration
  • Allianz Global Multi-Asset Credit
  • Allianz US Short Duration High Income Bond

Vyvážený fond:

  • NN (L) Global High Yield
  • NN (L) Patrimonial Balanced European Sustainable
  • NN (L) First Class Multi Asset
  • NN (L) Patrimonial Aggressive
  • PARVEST Multi-Asset Income Emerging
  • PARVEST CONVERTIBLE BOND EUROPE
  • BNPP L1 Sustainable Active Stability
  • BNPP L1 Sustainable Active Balanced
  • BNPP L1 Sustainable Active Growth
  • Allianz Capital Plus

Dynamický fond:

  • NN (L) European Equity
  • NN (L) Global Sustainable Equity
  • NN (L) International Czech Equity
  • NN (L) European Real Estate
  • NN (L) Food & Beverages
  • NN (L) Health Care
  • PARVEST EQUITY USA GROWTH
  • PARVEST EQUITY INDIA
  • PARVEST EQUITY CHINA
  • PARVEST EQUITY RUSSIA OPPORTUNITIES
  • PARVEST GLOBAL ENVIRONMENT
  • PARVEST DISRUPTIVE TECHNOLOGY
  • Allianz European Equity Dividend
  • Allianz Europe Equity Growth Select

Ja som do fondov už investoval a beriem to ako správny krok vo svojom živote. A čo vy, už máte svoj podielový fond?

Komentáre

  1. Jako svoji nejlepší investici v poslední době považuji to, že jsem se po letech rozhodl dát na rady mého dobrého kamaráda, který mi doporučoval zabezpečit můj byt. Jednak proti zlodějům, ale také proti úniku vody i požáru, a to vše se podařilo za opravdu rozumnou cenu díky společnosti https://www.rex.eu/, která se na obor zabezpečení specializuje.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Za mě určitě ano. Kamarád mi doporučil investiční fondy, poradil mi s výběrem a celkově mě zhruba první půl rok mentoroval a díky tomu jsem začal poměrně slušně vydělávat na pasivním příjmu. Za vydělané peníze jsem pak pořídil kompletní zabezpečení domu a přístupové systémy. Jsem trochu hračička, takže si odemykání pomocí telefonu nebo hodinek fakt užívám. :)) Hodně dobrý je i chytrý zvonek s kamerou, který mi zvoní na iphonu a odemykám na dálku přes něj.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. O investiční fondy se už nějakou dobu zajímám a určitě se to vyplatí, jen se to v tom člověk musí vyznat. Za penízky jsme si teď udělali krásnou novou koupelnu a zvažujeme i novou ložnici, protože jsme naprosto unešeni z návrhů od http://www.pwinterier.cz , přesně takhle jsme si to vždycky představovali :).

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tak určitě je to zajímavé téma. Sama tomu moc nerozumím ale mám lidi okolo sebe kteří tomu rozumějí za mě a já nemusím vědět úplně všechno. Jediné co jsem si musela tak nějak zařídit byly samopropisovací bloky. Úplně nevím proč, jestli kvůli účetnictví nebo DPH těžko říct, takhle z hlavy.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. My se ještě do investic moc nepouštíme. Manžel říká, že na to, aby člověk mohl investovat, musí mít také hodně peněz volných na účtě. Pravdou je, že teď si na spořícím střádáme něco okolo 70 tisíc korun, ale s tím si žádný podíl nikde určitě nekoupíme. Asi si spíš uděláme radost a vybereme si nějaký designový krb

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nad investíciou do nejakého krbu alebo krbových kachlí teraz tiež premýšľam. Núti ma k tomu tie zvyšujúce sa ceny energií. Myslím si, že napríklad krbové kachle by sa v mojom prípade mohli vyplatiť. Jediná nevýhoda je, že by som musel investovať aj do novej komínovej zostavy, ale to našťastie nie je až také drahé.

      Odstrániť
  6. Investujeme pravidelně. Kupujeme indexy SPY a VGT už několik let. Nemáme v plánu ty peníze vybírat ještě aspoň deset let. Za ušetřené peníze, které máme na spořících účtech (není toho mnoho) chceme rodičům na Vánoce koupit nějaké dárkové sady a to z toho důvodu, že nemáme vůbec tušení co jim dávat.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Osobne mám z takýchto vecí strach. Viem, že pokiaľ sa v tom človek vyzná, tak sa na tom dá aj zarobiť veľa peňazí. Na druhú stranu ale aj človek môže o všetko rýchlo prísť. Ja by som na to asi nemala nervy. Som oveľa pokojnejšia, keď mám svoje peniaze schované vo svojej peňaženke. Nemám potrebu ich niekam investovať a riskovať tak, že o nich prídem.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Velice zajímavý článek. Já teď také hodně přemýšlím nad tím, že bych investoval. Jen teda v mém případě se jedná o investici do modernizace firmy. Potřeboval bych do výroby nakoupit nějaké nové stroje. Už jsem si zjišťoval kolik by to stálo a kde takové stroje vůbec sehnat a narazil jsem na firmu Canmet. Znáte je někdo? Nemáte s nimi náhodou nějakou zkušenost?

    OdpovedaťOdstrániť
  9. No, já osobně se teď spíš snažím investovat do svého podnikání. Ráda bych ho nějakým způsobem rozvinula. Hledám teď například i nějaké reprezentativnější sídlo firmy. Mám v současné době pronajatou jednu kancelář, ale je víceméně jen takový kumbálek, chtělo by to určitě něco lepšího. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslím si, že investice do podnikání je vždycky dobrá volba. Ne vždy se to ale vrátí. Mám například kamaráda, kterému podnikání zničil covid. Je to celkem škoda, protože ještě před covidem to měl slušně rozjeté. Teď se o osud jeho firmy ale stará firma zaměřená na likvidace společností. Bohužel, no.

      Odstrániť
  10. Myslím si že v dnešní době kdy lidé potřebují peníze jen tak z ničeho nic a banky jim třeba nechtějí půjčit se mnohem více vyplatí investování do půjček . Já jsem takto půjčovala po menších částkách sousedovi a byl rád, že jsme to měli někde stvrzené a já z toho měla i fajn procenta.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky