Mestský život a záhrada plná prekvapení

Moje detstvo, dospievanie aj prvé roky dospelosti formoval život v najväčšom slovenskom sídlisku – Petržalke. Nechcem tým poukazovať na nejakú strojenú príslušnosť ku ghettu... Na to som už pristarý. Chcel som tým len povedať, že byt bol pre mňa vždy jedinou akceptovateľnou mernou jednotkou bývania. Predstava mať dom so záhradou mi bola vzdialená, hmlistá a spojená hlavne s trápnym vidiekom. Tam ja predsa nepatrím... Alebo áno?

Ako som už naznačil v úplnom úvode, značnú časť života som bol doslova bytový typ. Okolo domu je predsa kopec roboty. To akože po ťažkom dni v práci si navlečiem bermudy a budem makať v druhej šichte – t.j. na záhrade. Len aby sa tráva zelenala, bazén modral a stromy boli obťažkané plodmi? To vážne? Vtedy som si hovoril, že ani za svet. Potrebujem mať blízko do mesta, do barov, obchodov, na jar na hrádzu, v zime biliard, v lete kúpaliská. Jednoducho život v meste, to je moje.

Požičiam si ale už celkom zľudovený výrok nášho popredného ústavného činiteľa:

Iba hlupák nemení svoje názory!

On to tiež prebral od nejakého velikána, ale oproti zvyčajným breptom, s týmto s ním musím súhlasiť. Jednoducho, plynutie života nám naozaj z času na čas naštrbí naše navonok pevné názorové hradby.

Ale stalo sa. Moja terajšia manželka pochádza z Myjavy, mesta obklopeného malebnou kopaničiarskou prírodou. Občasná návšteva jej rodičov v dome, kde vyrastala, je vždy zážitok. Raňajky a obedy na terase, večerné opečkačky na záhrade a krásne výlety do neďalekých lesov. Takéto vybočenie z mestského stereotypu sa mi nemohlo nepáčiť. Predsa len, už som mal krátko pred 30-kou a iné zmýšľanie ako vtedy, keď som mal napríklad 24 rokov.

Chrobák v hlave a zápletka na scéne

Ako život plynul ďalej, niektorí moji kamaráti — taktiež sídliskové deti — sa rozhodli kúpiť si rodinné domy v bratislavských satelitných oblastiach. Ich občasné pozvanie na barbecue party, grilovačky a pivo v bazéne, začali definitívne formovať v mojej hlave zápletku – chrobák, ktorý bol už zasadený sa len netrpezlivo začal hmýriť sem a tam. Pri pokračovaní divadelnej terminológie: dej gradoval.

Zvlášť, keď sme sa s manželkou rozrástli o jedného člena. V debatách stále častejšie padali porovnania života v trojizbovom byte a v dome so záhradou. A vždy to nakoniec vyšlo v prospech domu. Kopu indícii a bezpočet rozmýšľacích nocí sa preniesli do finálneho rozhodnutia.

Ideme do toho!

Prvé kroky k novému domu

Usilovné hľadanie cez inzeráty na internete prinieslo ovocie a za relatívne krátky čas sme si vyhliadli domček s peknou záhradou. Patril manželskému páru v stredných rokoch. Konštrukcia domu nebola stará, ale predsa len bolo vidieť, že je už troška rokmi vybývaný.

Nejaké peniaze sme teda naplánovali aj do menšej rekonštrukcie podľa nášho gusta. Záhrada však bola jedna báseň a spĺňala do bodky naše predstavy o mieste, kde v lete budeme tráviť všetci spolu ako rodina najviac času. Jediná pripomienka od drahej bola, že vysadíme ešte aj nejaké pôdopokryvné rastliny (nech už sú to akékoľvek, ženy vedia). Samotnú kúpu domu zabezpečil triumvirát:

  1. úspory;
  2. peniaze z predaja bytu;
  3. plus, samozrejme, hypotéka.

Súčasťou vybavenia domu bol okrem vítaného bazéna aj malý jednoduchý záhradný gril a záhradná sieť. V duchu som už videl ako si s pivom v ruke pripravujem rôzne dobroty pre seba, svoju rodinu a priateľov. Presne ako známe klišé v amerických filmoch. A potom sa rozvalím do siete...

Štyri roky v dome a kúpa grilu

Dnes sú tomu už štyri roky čo sme nasťahovali a moja rodina sa ustálila na počte členov štyri (dve deti). S úsmevom spomínam na kostrbaté začiatky, na prvé nie veľmi dobré pokosenie trávnika, na prechlorovanie bazénu, prvé spálené hamburgery pripravené na grile... Časom sa však spomínaná starostlivosť o trávnik, stromy — a celkovo o dom ako taký — stali mojím relaxom. Niekto by to mohol nazvať starým známym.

Akosi som sfotrovatel. Ale mne je to jedno, baví ma to. Hlavne tie grilovačky som si veľmi obľúbil.

Preto som sa rozhodol, že na jar, keď sa všetko prebúdza a obnovuje, obnovím aj ja svoje grilovacie vybavenie. Gril, ktorý som spomínal, mal už svoj vek a mňa lákalo túto aktivitu posunúť na vyšší level a obdarovať sa novým harampádím. Potom, po príchode do predajne som si uvedomil, že tak ako sa napríklad za posledných 10 rokov úplne zmenil tvar, funkcionalita a schopnosti mobilných telefónov, ani ostatné výrobky dennej spotreby nespali spánkom spravodlivých.

Gril ktorý mi hneď padol do oka bol takej nablýskanej čiernej farby, že vo mne budil dojem SUV nemeckej prémiovej značky. „Chyťte si ten povrch, to je karbónová čierna oceľ“ šveholil oduševnene predavač. „Vďaka integrovaným kolieskam, je mobilný, takže môžete minútu grilovať niekde inde“, zasmial sa na vlastnom pokuse o joke sympatický blonďák. „Pozrite, dokonca tu máte pizza kameň, teplomer, odkvapkávaciu misku. A odskúšajte si tieto rukoväte. Sú z nylonu! Nech teda bude gril akokoľvek rozpálený, v prípade potreby ho kamkoľvek premiestnite! A to aj vďaka spomenutým kolieskam.”

Fakt, že nekupujem gril, ale skutočne beriem luxus v plnej výbave, sa mi zdal čoraz reálnejší. A ten tvar. Zadefinoval by som ho ako mix ufa, vajíčkovej škrupinky a hypermodernej autosedačky. Od návštevy predajne neubehlo ani dvadsať minút a gril už trónil v kufri môjho auta. Ako dopadlo jeho testovanie a prvá letná párty, vám popíšem nabudúce.

Už sa teším.

Komentáre

  1. My jsme naši zahradu vybavili díky http://vybavzahradu.cz/ a dokoupili k tomu ještě nějaké hračky pro děti. Myslíme si tedy, že jsme udělali maximum pro to, aby se naše děti cítili na zahradě jako například v Disneyparku :-D A to jsme vše nakoupili i docela levně!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Vzhledem k tomu, že jsem také zvyklá na ten běžný městský život a skoro vůbec nejsem připravena na ten venkovský, tak je pro mne teď docela těžké začít si zvykat na to, že jezdím s přítelem každý víkend k němu na chatu, kde děláme úplně jiné aktivity než v Praze :-) Musela jsem si také například objednat nové pohodlné oblečení do přírody, konkrétně tedy z obchodu https://armik.cz/ a jsem s ním moc spokojena!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Na https://anixa.cz/ jsem četl pár super tipů jak si zahradu vylepšit a dost mi to pomohlo. Máme opravdu mini zahrádku za domem, takže si na jejím zrkášlení dávám opravdu záležet, abychom mohli relaxovat i na tak malém prostoru.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Zahrádka je moc pěkná, nevím co bych si bez té svojí počala, hlavně na jaře a v létě tam trávím hodně času, letos budeme i kopat bazén, tak už se moc těším, až si zaplavu a opálím se. Rady ohledně bydlení a zahrádky jsem našla tady , tak pokud máte podobné zájmy, určitě jukněte :).

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Já mám město moc ráda, nedokážu si představit žít někde na vesnici. Máme přímo v centru Prahy byt a neměnila bych ho za nic. Všichni nájemci máme i společnou zahrádku, takže občas je možné vyjít i tam. Chtělo by to ale už nový obývák, tak pokukujeme po http://www.pwinterier.cz , jejich návrhy se nám líbí :).

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Pěkně! Jsme v podobné situaci jako autor příspěvku na jeho začátku. Také jsme si neuměli představit, že se přestěhujeme z bytu a ještě ke všemu do domu s větší zahradou, o kterou je třeba se starat.. No a ejhle, máme dům, máme zahradu a máme kopu starostí :D Naštěstí máme i obývák a tam se (alespoň já) každý večer zabalím do deky a usrkávám čaje Kusmi a jsem prostě spokojená :) Mít dům s velkou zahradou je spousta práce, a mnoho z projektů se nepodaří napoprvé, ale ve výsledku to stojí za to :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Velké překvapení bylo, když jsem musela minulou středu hledat někoho, kdo pracuje jako zámečník v Mladé Boleslavi. To byste se divili, kolik ochotných lidí je ve 2 ráno ve středu.. no samozřejmě, zámečníků je tady plno ale jen jeden pán byl tak ochotný a dojel mi pomoct v tak nekřesťanskou hodinu.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Moje známá se teď dala na výrobu placek a já se jí zrovna nedávno ptala, jestli se jí ještě tato činnost v dnešní moderní době vyplatí. Říkala mi, že tyhle retro věci teď frčí více než kdy jindy a že kdybych chtěla, může mi nějaké placky taky udělat. Asi si na zahradní slavnost něco pořídím.

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Krásne. Presne tak to spomínam na detstvo. My keď sme boli u grilovaní tak sme si koľkokrát brali von aj hudobné nástroje a hrávali sme pesničky pri táboráku. Také tie klasiky, ktorý sa učil každý keď sa začal učiť hrať trebárs na gitaru, ako je potrebné Diana, U stánkov, Slávici z Madridu atď.

    OdpovedaťOdstrániť
  12. I ze mě se teď poslední dobou stal docela šetřílek. Manžílek by na zahradu chtěl koupit nový zahradní nábytek, ale mně se zdá, že do konce roku, kdy se určitě bude zase všechno zavírat, bychom si měli udělat nějakou finanční zásobu. Vánoce jsou tady coby dup a já nebudu vědět, kde a co rychle zase nakupovat.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Podobný konflikt jsme měli i u nás doma. Jen v našem případě šlo o mnohem větší investici. Manžel začátkem léta totiž přišel s tím, jestli si na zahradu nepořídíme plastový bazén. Na jednu stranu se mi ta myšlenka líbila, ale na druhou stranu je to šíleně velká investice a nebyla jsem si jistá, jestli je v této době moudré dávat peníze do bazénu. No, nakonec mě přemluvil a stejně jsme si ho koupili.

      Odstrániť
  13. No to mi povídejte. Všude kam se podívám na zahradě, tam vidím něčí hračku. Občas si říkám, že se ocitám na mateřské školce a ona je to vlastně moje zahrada. Vždy jsem chtěla mít děti a vychovávat je, ale tohle přestává být sranda už po pár letech výchovy.

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Já osobně mám raději přírodu než městskou zahradu. Jasně, máme taky, ale nejraději mám, když můžu vypadnout z města třeba na dva dny do přírody. :) Osobně se rád courám lesy i takhle na podzim. Používám k tomu nano impregnaci na obuv, takže i při vlhku mám nohy jako v bavlnce. :) Každopádně když je hezky a je člověk doma, tak i malá zahrádka ve městě potěší. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Dobrý den, moc pěkná zahrada. My jsme si svojí začali zařizovat minulé léto. Musím uznat, že to byla docela fuška, ale nakonec se nám podařilo všechnu práci dokončit včas. Kromě klasických záhonů jsme se rozhodli zakomponovat i pár sošek, které jsem si celý život přála. Nemohu se dočkat, až budu moci začít s pěstováním zeleniny a bylinek.

    OdpovedaťOdstrániť
  16. Mám takový dotaz. Asi před měsícem jsem si koupil zahradu kousek za městem a teď řeším její zabezpečení. Na zahradě momentálně nic není, takže tam není co ukradnout, ale to oplocení je teda dost chatrné, to by chtělo určitě vyměnit. Myslíte, že na takové oplocení zahrady bude stačit obyčejné poplastované pletivo nebo by to chtělo něco lepšího? Díky moc.

    OdpovedaťOdstrániť
  17. Také bydlíme ve městě v domě, u kterého máme zřízenou menší zahrádku, díky které se však můžeme ve volných dnech scházet se svojí rodinou a přáteli. Většinou se tak každý druhý víkend dohodneme a připravíme velkou grilovačku. Jelikož však musíme v pondělí do práce, lámali jsme si dlouhou dobu hlavu s tím, jak vybrat nealkoholické víno, na což jsme pak naštěstí přišli.

    OdpovedaťOdstrániť
  18. Říkám si tak, že ve městě snad ani nejsou potřeba nějaké grilovací nástroje ne? Hodily by se vám vůbec pánve na girl a nebo na to není prostor? Čas od času se podívám do velkého města a přijde mi, že tady se každý honí za kariérou a zapomíná se na nějaký osobní život. Je to velká tragédie kam tato civilizace dospěla.

    OdpovedaťOdstrániť
  19. Když se tak díváme do různých fór na internetu, tak na nás nejčastěji dopadají rady na to, jak vybrat vhodnou filtraci pro jezírka když se pořizuje zahradní jezírko. Asi na tom něco bude. Říkám si že kdyby bylo jezírko špinavé, asi by tam rybičky nepřežily že.

    OdpovedaťOdstrániť
  20. Před rokem se mi povedlo koupit chatu s malou zahradou, která byla dost zanedbaná. Proto jsem jí nechala celou mechanicky srovnat a poté dovézt skleník, abych mohla pěstovat vlastní zeleninu. Úpravy skalky mi trvaly asi tři měsíce, takže když jsem měla vše připravené tak mi dcera vyrobila malé obálky na pozvánky pro naše přátele a rodinu.

    OdpovedaťOdstrániť
  21. Městský život mně přijde že plný prostě jenom práce a neustálého spěchu. Ti lidé, kteří si myslí že musí být na prvním metru a zároveň stíhat to poslední jsou velmi často na pokraji psychického zhroucení. Vůbec nevím proč se někdo nezamyslí nad tím, aby jejich zaměstnanci byli v psychické pohodě. Ve velkých firmách se na zdraví úplně kašle. Hlavně že všichni jedou jako fretky..

    OdpovedaťOdstrániť
  22. Myslím si že když si vezmete v potaz, že dnes kvalitní zahradní grily seženete za pár korun, tak je škoda se vůbec nevěnovat nějakému grilování. Já si taktéž myslím že i ve městě se dá udělat hodně muziky. A to také za málo peněz. Ve městech máme obecně dostupnější kvalitnější zahraniční maso, nemám pravdu?

    OdpovedaťOdstrániť
  23. Koukala jsem se teď na nabídku jednoho mého oblíbeného hobby webu a dozvěděla jsem se, že teď zlevnili veškeré neviditelné obrubníky, které u nich na webu nabízejí. Nabízí se tak otázka jestli už kompletně končí a nebo jen se snížily náklady.

    OdpovedaťOdstrániť
  24. Máme na zahradě nově plno nových věcí. Jedním z nich je třeba houpačka, dále pak plastové jezírko, vířivku, bazén a ještě chystáme udělat novou odpočinkovou zónu hned vedle ořechu, kde bývá v létě hodně stínu. To je docela fajn plán na léto, nemyslíte?

    OdpovedaťOdstrániť
  25. Sledovala jsem několik diskusí na téma zavlažovacích systémů a musím říct, že mě opravdu překvapilo, jak mnoho možností existuje. Je těžké najít ten správný, ale nakonec jsem se rozhodla pro kvalitní zavlažování, které mi šetří spoustu času a energie, jež mohu využívat k jiným prospěšnějším aktivitám.

    OdpovedaťOdstrániť
  26. Nám už také ten městský život lezl na nervy, nevěděli jsme kam dřív skočit. Proto jsme si vzali kontakt na půjčovna lodí Vltava a vydali jsme se na Vltavu. Tam je opravdu pěkně, jen co je pravda. Vůbec si neuvědomujeme jak tady u nás máme pěknou přírodu.

    OdpovedaťOdstrániť
  27. Městský život je opravdu náročný pro někoho. Jednak nemáte skoro vůbec na nic čas, na druhou stranu díky tomu že máte tolik peněz tak si prostě můžete užívat třeba těhotenské focení praha, jelikož na to všechno máte peníze. A těch fotografů je naštěstí na trhu dostatečný počet aby se to všechno dalo zvládat.

    OdpovedaťOdstrániť
  28. Ten život ve městě mě také už dostával do úzkých v posledních letech, nebudu vám tady lhát ani se na nic vymlouvat. Proto jsme si raději koupili domeček na vesnici, udělali si tam jezírko, pořídili pejska a tak různě začali žít jinak. Teď zrovna jedu do obchodu pro krmivo pro jesetery, jelikož nám dochází.

    OdpovedaťOdstrániť
  29. Ten městský život se právě musí takto postupně narušovat. Já přesně vím že by se mi chtělo někde v Itálii trávit čas, ale samozřejmě ideálně už mimo město. Proto jsem si na internetu našla kde se nachází nejkrásnější pláže itálie a chceme se tam s manželem jet vydat.

    OdpovedaťOdstrániť
  30. Tak já vám teda nevím jestli si skutečně máme do domácnosti, respektive na venkov koupit další kurníky pro slepice a nebo to je zase jenom vyhazování penězi. Manžel říká že to co máme je zatím dostačující a že to pro naši potřebu bude stačit ještě na několik let. Ale pravdu mám já

    OdpovedaťOdstrániť
  31. Prichádza grilovacia sezóna a oplatí sa dobre pripraviť. Hlavne čo sa týka jedla...

    Skontrolujte https://gastromania.sk

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky