Ako som bojoval s prekyslením organizmu

S prekyslením mám vlastné skúsenosti. Prvým príznakom boli nevoľnosti, bolesti hlavy, no keď sa k tomu pridali nepríjemné kŕče, spozornel som. Prekyslenie organizmu a môj boj s ním zahŕňali najmä cvičenie a zdravú stravu.

Citronus

Informácie o možnom prekyslení organizmu (len napr. tu, tu, tu a tu) svojho času vyvolali vlnu špekulácií a experimentovania, ktoré hraničili takmer až so šarlatánstvom. V tom čase som si aj ja myslel, že toto čarodejníctvo má ďaleko od zdravej výživy a akokoľvek pozitívne a snaživo sa tvári, je to jasný hazard so zdravím. Čím viacej som si čítal články, v ktorých sa na jednej strane písalo o tom, čo všetko prekyslenie spôsobuje, tým viac sa vynárali články zatracujúce paniku okolo prekyslenia, so snahou uviesť veci na pravú mieru.

Pre mňa mala táto informačná vlna predovšetkým pozitívny účinok. Zamyslel som sa nad tým, z akej potravy sa skladá moja výživa a aké neduhy ma najčastejšie trápia. Začal som vnímať vlastné zloženie potravy, jej priamy vplyv na výkon organizmu a jeho hospodárenie so zásobami.

Začalo to nedostatkom minerálov

Keď som začal s aktívnym cvičením, ktoré išlo ruka v ruke s mojím stále sa zrýchľujúcim životným štýlom, som začal stretávať ľudí, ktorí na tom boli podobne. Z neznámych sa postupne stali priatelia, s ktorými sme si začali vymieňať skúsenosti, osvedčené a vyskúšané rady. Stravujem sa zdravo, jem čerstvú zeleninu, život si sladím ovocím, kupujem celozrnné pečivo a s mäsom to nepreháňam. Napriek tomu som pociťoval stále častejšie podráždenie, nervozitu, bolesti hlavy a, čo bolo najhoršie, sem tam sa začali objavovať nepríjemné kŕče. Spozornel som.

Účelové stravovanie som do tohto momentu chápal celkom inak. Nekupoval som žiadne výživové doplnky, vyhýbal som sa všetkým možným tabletkám. Zvykol som si žiť v jednom kole, naplno v práci, naplno v súkromí s primeraným časom na oddych a spánok. No s podráždením a nervozitou sa až tak skvelo neoddychuje. Navyše, opakujúca sa bolesť hlavy začala ťahať dole moje pracovné výkony, a to bolo neprípustné. Rozpisovať sa o sporadických kŕčoch sa ani nebudem. Chýbali minerály.

Môj organizmus sa po istý čas dokázal vysporiadať so zvýšenou záťažou. Najprv som si povrchne myslel, že telo si zvykne. Navyše, keď mu pomôžem tou správnou prirodzenou stravou, všetko bude v poriadku a ja sa dostanem do formy. Po čase sa tak aj stalo, cítil som sa fajn, lenže s odstupom času, keď už som to všetko mal zabehnuté takpovediac ako rutinu, začali prichádzať prvé ozveny, že niečo nie je v poriadku.

S narastajúcim výkonom môjho tela rástla aj spotreba energie. Keď sa už dostatok paliva prestalo do mňa dostávať zo stravy, začalo si ich moje telo vyžadovať zo zásob. A to bol kľúčový moment, kedy sa začali prejavovať všetky problémy, ktoré som spomenul.

Problém s prekyslením mi ozrejmil výživový poradca

Čím viac som sa snažil kompenzovať moje energetické nároky, s narastajúcim objemom potravy som sa začal doslova zahlcovať, a tak to ďalej nešlo. Cítil som sa stále plný. Na začiatok som skúsil AcidoFit, minerálny nápoj na zníženie prekyslenia organizmu. Zdal sa mi ako najprijateľnejšie riešenie. Zároveň som aj upravil zloženie mojej potravy a spolu s AcidoFitom sa moja situácia začala upravovať.

Z vlastnej skúsenosti viem, že s výživovými doplnkami je to tak, že do toho netreba hneď skákať rovnými nohami. Je to tak ako s cvičením. Ak sa chcete vypracovať na nejaké výkony, začínate od tých najjednoduchších a najzákladnejších vecí a s postupom času sa pridávajú ďalšie, zvyšuje sa záťaž a podobne.

Takto nejako to bolo aj s mojím stravovaním. Jesť je ľahké – ešte ľahšie si myslieť, že to predsa musí stačiť. Lenže s narastajúcim objemom jedla, ktoré musí telo spracovať nadchádzajú postupne aj problémy s trávením aj ďalšími obtiažami. Vtedy treba pomôcť a dodať do tela aj už spracované výživové doplnky na detoxikáciu organizmu, ktoré zbytočne nezaťažujú tráviaci trakt. Takpovediac bez zbytočného trávenia pomôžu doplniť telu dostatok zásob. Nie je nič horšie ako strádajúci organizmus.

Keď som objavil túto súkromnú pravdu, veľmi rýchlo som precitol do reality. Kyseliny ako také kladú ďalšie nároky na organizmus, s ktorými sa, skrátka, musí vysporiadať. Keby som si nepomohol modernými stravovacími doplnkami, čoskoro by som dosiahol limit, lenže takéto limity súčasnosti, kedy žijeme naplno, celkom obmedzujú. Potraviny a výživové doplnky mi pomohli dosiahnuť želanú rovnováhu, aby som mohol ísť ďalej tak, ako som si nastavil a nevracal sa nazad.

Ako predchádzať prekysleniu?

Keď telo vyvažuje medzi kyselinami a zásadami, patrí to k tej veľkej sérii nepozorovateľných procesov, vďaka ktorým existujeme. Tým, že budete dopĺňať zásadité zložky potravy ako zeleninu, paradajky, kyslé citrusové plody, klíčky obilnín, strukovín, orechov a semien, aby ste vytesnili kyslé radikály v tele, musíte si uvedomiť, že zjesť ich toľko, aby sa kyseliny vytesnili a vylúčili či odbúrali, sa nedá zjesť na kvantá. Prijať ich však v zjednodušenej forme v podobe doplnkov stravy na prekyslený organizmus, takpovediac zjednodušene a bez zbytočných rečí je cesta, ktorou sa dá kráčať.

Aj ja som teda zistil, že zavrhovať všetko len na základe úsudku bez osobnej skúsenosti nie je dobré. Aj prírode treba občas pomôcť, aby vydala pre všetkých, tak aj ja som musel prijať kompromis a som rád, že sa mi otvorili oči a konečne mám pokoj.

Foto: Steve Buissinne

Komentáre

Obľúbené príspevky