Londýn žiada autonómne autá, Google pokračuje v testovaní doma

Milióny libier pôjdu na projekty s ambíciami zaviesť do premávky autá bez vodičov. Britská metropola sa otvára fenoménu Google Car. Tieto vozidlá majú zmeniť spôsob cestovania autom. Londýnska samospráva v nich vidí šancu na zníženie nehodovosti, zvýšenie plynulosti premávky aj zníženie nákladov na výstavbu nových tunelov pod hlavným mestom Veľkej Británie.

Google Car

Blízka budúcnosť vidí autonómne autá ako šancu na vyššiu bezpečnosť cestnej premávky. Očakáva sa, že tvár automobility zmenia hneď niekoľkokrát. Čiastkové systémy autonómnych vozidiel schopných reagovať na meniace sa podmienky cestnej premávky už do svojich modelov zavádza švédske Volvo. Systémy včasnej výstrahy sú praktické, ale oproti nim smart riešenia schopné aktívne zareagovať a zvrátiť nebezpečné situácie v premávke zachraňujú životy a aj majetok. Počet nehôd vďaka nim klesá a ambície vývojárov siahajú až k zníženiu o 90 percent.

Ja ako vodič, ktorý denne najazdí viac ako stovku kilometrov, ocením ďalšie zvýšenie komfortu diaľkového cestovania. Samoriaditeľné autá ten potenciál majú. Bezpečnosť premávky je však prvoradá, to je jasné každému. Odkedy sa do áut montujú systémy ako ABS či ESP, pomohli znížiť bilanciu nehodovosti. Keď som si prednedávnom kupoval nové auto, rozhodol som sa investovať do vylepšení, vďaka ktorým sa mali stať moje cesty za prácou ešte bezpečnejšie. Systém na dodržiavanie bezpečného odstupu, adaptívny tempomat, asistent jazdných pruhov či snímač dopravných značiek mi pomáhajú, nielen na dlhých trasách.

To, s čím pracuje koncept Google Car, mení autá na hotové samochody. Doslova. Auto, ktoré samo ide, samo šoféruje. Pripomína mi to jednu scénu zo známej ruskej rozprávky. S tým rozdielom, že namiesto auta to boli čarovné sánky. Autonómne autá sú vynikajúcou šancou na vlastnú mobilitu pre tých, ktorí predovšetkým zo zdravotných dôvodov nemôžu samostatne šoférovať. Pravdepodobne prvým, kto po novej technológii chňapne, bude podnikateľský sektor. Mzdy pre šoférov nákladných áut i povinné prestávky v jazde predražujú a spomaľujú nákladnú prepravu. Avšak, zmena je na dosah, no potrebuje ešte čas dozrieť.

Efektívne strávený čas v aute, ktoré sa dokáže poučiť z chýb iných

Skúsil som si to predstaviť. Samoriaditeľné auto v mojej garáži. Ráno vstanem, pripravím sa do práce, sadnem do auta, stlačím gombík, otvoria sa dvere a auto vyrazí do ulíc. Ja si medzi tým, než ma dovezie, kam potrebujem, prečítam ranné správy a vybavím pracovné emaily ešte predtým, než pricestujem do kancelárie. Auto celú cestu od domu až k firme, pre ktorú pracujem, absolvuje samé, bez toho, aby som musel krútiť volantom, voliť rýchlosti a šliapať na pedál. To, čo sa mne dnes zdá byť ešte áriou budúcnosti, spoločnosť Alphabet s projektom Google Car už experimentálne testuje v troch amerických štátoch.

V roku 2009 táto spoločnosť začala vývoj a testovanie konceptu vozidla, ktoré bude v blízkej budúcnosti schopné samostatne šoférovať. Nebude mať volant ani pedále. Z vodiča sa stane obyčajný cestujúci. Jednou z ambícií tohto projektu je zásadne zmeniť bezpečnosť automobilovej premávky. Náročný vývoj, do ktorého sa vývojári pustili, prináša po vyše šiestich rokoch pozitívne výsledky.

Špeciálne elektromobily vybavené lidarom (optický laserový radar, viac info v angličtine tu), radarom a kamerovým systémom dokážu sledovať nielen cestu, ale aj pohyb ostatných účastníkov premávky. Sú schopné vyhodnocovať jednotlivé podnety a aktívne reagovať na situácie, s ktorými sa bežne stretávame na cestách. Rozdiel medzi mnou a takýmto autom je ten, že mňa naučila na situácie reagovať autoškola, prax a skúsenosti som si doplnil zdieľaním príhod s priateľmi, pričom moje schopnosti sú len vo mne. Google Car chce skúsenosť jedného preniesť cez cloudovú komunikáciu na celú flotilu áut. Skúsenosť jedného sa tak stane skúsenosťou všetkých.

Google, dcérska spoločnosť holdingu Alphabet Inc., svoje autá začal testovať v kalifornskom Mountain View a program rozšíril do texaského Austinu. Najnovšou výzvou pre autá bez vodiča sa stal washingtonský Kirkland, ktorý má so svojím členitým terénom a sezónnymi dažďami preveriť schopnosť senzorov spracovať dážď aj odlesky mokrej vozovky.

Londýn bez taxikárov?

Do Londýna je to ešte dlhá cesta, tamojšia administratíva rozhodla už teraz o investícii 20 miliónov libier do ôsmich projektov autonómnych vozidiel. Britský minister dopravy Patrick McLoughlin verí, že tieto projekty pomôžu znížiť nehodovosť a zvýšiť plynulosť cestnej premávky. Zároveň majú autonómne autá prispieť k ešte jednej méte. Je ňou zníženie nákladov na výstavbu nových cestných tunelov pod britskou metropolou, ktoré budú môcť byť vďaka automatickým autám menšie, vybudované rýchlejšie a za nižšie náklady. Tvár automobility teda tieto vozidlá zmenia hneď niekoľkokrát.

Jednou z oblastí, na ktoré bude mať nová technológia zavedená do praxe vplyv, je aj poisťovníctvo. Poisťovne budú musieť kvôli autonómnym autám upraviť podmienky pre PZPhavarijné poistenie a ďalšie poistenia. Súčasný systém zaistenia a poistení bude nutné upraviť tak, aby akceptovali súčasný vývoj, podobne ako tomu bolo pri zmenách zavádzaných inštaláciou ABS a ostatných bezpečnostných a zabezpečovacích prvkov.

Londýn usiluje o čo najrýchlejšie zavedenie konceptu do premávky, aby sa čím skôr adaptoval. Zástupkyňa londýnskej administratívy pre dopravu Isabel Dedring testovanie autonómnych vozidiel podporuje. Absolvovala už najmenej šesť rokovaní s predstaviteľmi amerického internetového gigantu, aby rozšíril svoj pilotný projekt aj do londýnskych ulíc.

Zrejmé je však zatiaľ to, že Google svoje autá testuje len v USA. Pre autonómne autá sú najväčšou výzvou veľkomestá a ich prehustená premávka. Momentálne sa Google Car pasuje s podmienkami vo washingtonskom Kirklande, kde okrem daždivého počasia hrá do karát aj nerovný terén, ktorý má preveriť schopnosti jeho systémov orientovať sa v členitom prostredí.

Vývojári teda ešte stále pracujú na zdokonaľovaní softvéru, ktorý bude schopný učiť a prispôsobovať sa rôznym klimatickým a terénnym podmienkam, nástrahám na cestách, ako aj disponovať schopnosťou komunikovať s ostatnými účastníkmi cestnej premávky prostredníctvom cloudu. Vývoj takýchto technológií podporuje aj americký prezident Barack Obama, ktorého administratíva schválila investíciu 10-dolárovej dane z každého barelu ropy do inovácií súkromného sektora v oblasti výskumu čistých technológií s cieľom znižovať závislosť krajiny na rope.

Bezpečnosť na prvom mieste

Čísla hovoria jasnou rečou. Verejnosť má presvedčiť samostatne najazdených 1,4 milióna cestných míľ a najmenej trikrát toľko virtuálnych po cestách Mountain View a Austinu. Okrem špeciálne upravenej flotily drobných vozidiel, s malým noštekom vpredu a šiškou na hlave, cesty washingtonského Kirklandu mapuje aj o autonómne senzory zdokonalené SUV RX 450h od Lexusu. Šoféruje automat, ale ešte stále zostáva v zálohe vodič, ktorý má možnosť v prípade potreby prevziať riadenie. Ak pôjde všetko podľa plánu a bez nehôd, auto sa vydá do širšieho okolia mesta.

Lexus vybavený autopilotom od Google

Odporcovia autonómnych vozidiel vidia bezpečnostné problémy v možnosti ovplyvniť jazdu vozidla na diaľku. Vývojári na to reagujú zosilnenými bezpečnostnými opatreniami, pričom snaha o prelomenie obranného systému má byť trestným činom. Bezpečnosť týchto vozidiel je prvoradá. Práve vďaka početným bezpečnostným prvkom, ktoré tieto samoriadiace autá obsahujú, majú pomôcť zvrátiť hrozivú bilanciu nehodovosti.

Foto: Alamy, The Guardian | Ed and Eddie, Flickr

Komentáre

  1. Ja si nedokážem predstaviť, že by som mala sadnút do auta, ktoré riadia nejaký robot. To by som išla radšej autobusom, ktorý riadi človek. Dúfam, že k nám tieto moderné "vychytávky" len tak nedorazia a budú sa aj naďalej riadiť autá normálne ľuďmi. Mňa riadenie baví. K odomykanie a ovládanie auta používame vystreľovací kľúč , ktorý sa mi zmestí do malého vrecka v kabelke, takže ho už v nej nemusím konečne dlho hľadať :-D.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Google auto? No, o tom jsem tedy ještě neslyšel. Je ale strašně divný, jak má takové tenké pneumatiky, to já bych jim třeba doporučil koupit pořádný masivní pneu třeba z webu https://www.pneuok.cz/. Tamty jim tedy moc dlouho nevydrží, to je tedy ostuda. Ale třeba to jen na té fotce tak vypadá a já se mýlím, těžko říct...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Neviem no, ja mám riadenie auta rád a myšlienka, že by malo jazdiť za mňa sa mi až tak nepozdáva. Nedávno som si napríklad kúpil nové auto a myslím si, že to má automatických funkcií viac než dosť. Treba s tým displejom na palubnej doske som bojoval pekne dlho, pretože bol len v angličtine a nešla tam vybrať slovenčina. Našťastie do neho išiel nahrať preklad, takže všetko v poriadku.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tohle bude podle mě trvat ještě dlouho než to bude běžné. Já osobně mám ale řízení auta taky ráda a autonomní auto bych asi nechtěla. O své auto se i velice ráda starám. Snažím se, aby v něm pořád bylo uklizeno a aby bylo čisté. Zrovna nedávno jsem si na něj tady odtud kupovala novou autokosmetiku.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Taky se budu muset pustit do generálního úklidu našeho auta. Chtělo by to i něco udělat s lakem a tak, trochu ho vyleštit. Manžel říkal, že prý zvažuje i to, že koupí nová přední světla Octavia 1, viz https://www.autodilyvojkov.cz/osvetleni-vozidel protože na našem autě jsou už po letech dost zažloutlá a zaprvé to nevypadá tak dobře a zadruhé světla i svítí o něco méně. Vyčistit to bohužel prý nijak nejde.

      Odstrániť
  5. Ja teda vôbec nie som fanúšikom tu tých moderných technológií v autách. Som stará škola a vo svojom aute nemám ani taký ten palubný systém. Asi najmodernejšia vychytávka, čo teraz v aute mám je parkovací asistent, ktorého som zohnal tu. To som tam doinštaloval kvôli manželke. Tá totiž vždy s parkovaním nášho auta mala problém, tak jej to veľmi pomáha

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Takového parkovacího asistenta bych taky potřebovala. My máme hodně nepřehledný výjezd z garáže a právě to potřebujeme nějak vyřešit. Super by bylo nějaké panoramatické zrcadlo. To by úplně bohatě stačilo. Já už jsem se dívala, že se to dá sehnat třeba tady a vlastně to ani není tak drahé.

      Odstrániť
  6. Jsem zvědav jestli se to uchytí. Teď jsou ale v kurzu spíše klasické elektromobily. Sám se teď také chystám nějaké kupovat do firmy. Zkoušel jsem to počítat a jejich provoz se nám vyplatí mnohem víc, než u klasických aut na benzín. Jediné co, tak asi budu muset investovat i do vlastní nabíjecí stanice pro firmy. To už je ale to nejmenší.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky