Problém, ktorý mi skoro zničil život

Inkontinencia ma takmer pripravila o aktívny život, aký som viedol predtým. Zo sebavedomého človeka sa za pár mesiacov stal outsider, ktorý sa stráni ľudí a izoluje takmer od každej radosti. Až po niekoľkých mesiacoch som sa odhodlal vyjsť so svojím problémom na verejnosť.

Starosti...

Poznáte ten pocit, keď si v duchu hovoríte: "Toto by sa mne určite nemohlo stať. Ja by som v živote také niečo nedopustil!" Stavím sa, že áno. Mne sa to stalo tiež.

Počas čakania na preventívnu prehliadku v ordinácii obvodného lekára som náhodou chytil do rúk leták. Tvrdilo sa v ňom, že únik moču u mužov je rovnako bežný ako u žien, najmä vo veku nad 40 rokov, no nevyhýba sa ani mladším. Na zadnej strane brožúry sa istý Jozef sťažoval, že ho tento problém pripravil o dlhoročnú prácu.

Zasmial som sa, Jozef si isto o to sám koledoval. Mal sa viacej hýbať, nesedieť pred telkou a starať sa o seba. O necelé tri roky mi to už vôbec neprišlo vtipné.

Začína sa to nenápadne

Dobre sa pamätám na okamih, keď som si uvedomil, že niečo nie je v poriadku. Každý piatok som mal vyhradený na svoj obľúbený šport – bowling s partiou dobrých priateľov. Najskôr sa to začalo nenápadne, pomedzi hru som až príliš často odbiehal na toaletu. Postupne sa celý večer obmedzil len na jedno pivo, keďže neznesiteľné nutkanie na močenie sa vracalo čoraz častejšie. Práve toto nutkanie na močenie u mužov je jedným z príznakov začínajúceho ochorenia.

Nakoniec som sa doma pristihol pri vymýšľaní čo najlepšej a najuveriteľnejšej výhovorky, prečo nemôžem v piatok medzi partiu prísť. Bál som sa, že moji priatelia si všimnú, koľko času trávim na záchode. Aj napriek nejasnému pocitu, že je problém niekde inde, som z nepríjemných situácií vinil okolnosti, ako prechladnutie, príliš veľa kávy v práci či alkohol.

Žiaľ, z malého problému postupne narástol obrovský balvan, ktorý ma ťažil stále viac a viac. Moji kolegovia sa po čase prestali pýtať, prečo v práci nepijem skoro žiadne tekutiny. Pozvanie na drink pri odchode z kancelárie už skoro vôbec neprichádzalo. Vedeli, že by som odmietol. A mali pravdu.

Na sex som mohol zabudnúť

Čo ma však najviac trápilo, bol môj sexuálny život. Pred vznikom problému som bol so sexom nadmieru spokojný. Stále mladý, dobre vyzerajúci, no problemo. Ako sa však prejavy inkontinencie zväčšovali, nedokázal som z hlavy dostať ponižujúcu myšlienku: "Čo ak počas sexu budem potrebovať nutne na toaletu a nestihnem to? Alebo ešte horšie, čo keď mi unikne moč priamo v posteli?" Dostalo sa to až do takého štádia, že som prestal so sexom úplne. Stres a hanba mi bránili.

Takmer po polroku som sa rozhodol zdôveriť s trápením dobrému priateľovi. Keďže jeho žena pracuje v lekárni, dúfal som, že mi pomôže zaobstarať nejaké pánske pomôcky. Sám by som na také niečo nemal odvahu. Nakoniec ma presvedčil, že za únikom moču môže byť čosi omnoho vážnejšie, ako napríklad rakovina prostaty, skleróza či cukrovka.

Uvedomil som si, že situáciu už naďalej nemôžem odkladať. Lekár bola moja posledná možnosť. Nasledovalo množstvo odberov a nepríjemných vyšetrení. Výsledok? Našťastie sa nepotvrdili žiadne vážnejšie diagnózy, na najhoršiu obavu v podobe rakoviny som mohol zabudnúť. Vedel som však, že toto môj problém nerieši.

S inkontinenciou sa dá bojovať

Boj s inkontinenciou je na dlhé trate. Denne musím cvičiť cviky na posilnenie oslabeného svalstva panvového dna, ktoré spolu s menšou nadváhou boli jednou z príčin inkontinencie. Našiel som odvahu a podrobne sa oboznámil s pomôckami pre pánov. Našťastie je dnes na trhu obrovské množstvo ochranných krémov na podráždenú pokožku či dokonca spodnej bielizne, špeciálne určenej mužom s únikom moču. Po čase skúšania som našiel tie najvhodnejšie pre mňa, ktoré sú maximálne pohodlné a hlavne udržia akýkoľvek zápach. Dôležité je pritom nezabudnúť, že ochrana pokožky pri úniku moču je rovnako dôležitá.

Naučil som sa plánovať veci dopredu. Ak niekam idem na viac hodín, zoberiem si so sebou "taštičku prvej pomoci". V nej mám rôzne absorpčné pomôcky, dokonca i náhradnú spodnú bielizeň. Takýto jednoduchý trik mi pomáha zostať väčšinou v pokoji, bez nepríjemných myšlienok. Plánovať som začal aj pitný režim a s ním spojenú návštevu toalety. Áno, únik moču zažívam stále, no našťastie som dokázal pochopiť, že nejde o konečný stav a netrápi len mňa. S inkontinenciou sa dá bojovať. Len musí človek zozbierať včas odvahu.

Komentáre

Obľúbené príspevky