Strážme si svoj zrak a vyliečme si slabozrakosť

Jedným z piatich zmyslov človeka je zrak. Schopnosť vidieť dostala väčšina ľudí ako dar pri narodení, iným zase bola odopretá. Mnoho ľudí si však svoj zrak nepremyslenými činmi kazí.

Strážme si svoj zrak a vyliečme si slabozrakosť

Čítanie pri zlom svetle, dlhé pozeranie televízie či hranie sa na počítači sú najväčšími chybami, ktoré poškodzujú videnie. Okrem týchto činností ovplyvňuje ľudský zrak aj zdravie či vek. A práve vekom prichádza na človeka moja dnešná téma – slabozrakosť.

Začiatky problému

Prednedávnom som si všimol, ako musím televízny program posúvať pomalinky ďalej od seba, aby som lepšie zaostril na písmená. Postupom roka som každé jedno čítanie knihy, či časopisu, alebo spomínaného televízneho programu musel posúvať od očí ďalej čoraz viac a viac. Moje zlé videnie do roka postúpilo až na ruky úplne natiahnuté pred seba tak, aby som mohol očami správne zaostriť a prečítať si text.

Deti a manželka sa mi často smiali, či mi nemajú knihu podržať dva metre odo mňa, aby som videl. Okrem toho ma, samozrejme, manželka niekoľko mesiacov prehovárala na preventívnu prehliadku k očnému doktorovi. Stále sa mi vyhrážala, že ak nepôjdem, budem musieť nosiť silné okuliare. Ja som si však nejaké ochorenie alebo zlé videnie nechcel pripúšťať, preto som návštevu doktora odkladal. Nosiť okuliare pri čítaní bolo pre mňa nepredstaviteľné, veď nie som predsa starý?!

Preventívne vyšetrenie

Po roku svojho trápenia som privolil k návšteve doktora. Na preventívne vyšetrenie som sa objednal a do mesiaca som dostal voľný termín, na ktorý som mal prísť. Pán doktor sa ma pýtal na možné problémy so zrakom, no o svojich „krátkych rukách“ som mu nepovedal. Samozrejme pri vyšetreniach lekár zistil zlé videnie a po zmeraní hodnôt videnia mi odporučil zakúpiť si okuliare. Moje ochorenie nazval presbyopia, čo znamená slabozrakosť. Zvyčajne sa objavuje až v druhej polovici života, no akosi to na mňa prišlo skôr.

Toto ochorenie sa objavuje priemerne od 45. roka života človeka a dochádza pri ňom k zhoršovaniu zraku – slabšiemu zaostreniu. Spôsobené je to zlým lámaním svetla v oku, ktoré sa láme pred sietnicou, a nie na sietnici, čo vytvára rozmazaný obraz.

Práve preto si musíme text odďaľovať, aby sme ho lepšie videli. Slabozrakosť je veľmi rozšírená a dá sa vyliečiť. Je potrebné si však príznaky zavčas uvedomiť a zastaviť zhoršovanie zraku vhodnými okuliarmi.

Výber okuliarov

Prvý krok som spravil a na rad prichádza druhý – výber okuliarov. Doktor mi napísal do správy čísla dioptrií a odporučil mi obchod s okuliarmi. Stávajú sa prípady, keď pacienti odmietajú ísť na očnú kliniku k doktorovi a pre nich odporúčam možnosť nechať si zmerať dioptrie priamo v obchode s okuliarmi.

Väčšina obchodov na Slovensku už v predajni má prístroje určené na presné zmeranie zraku, ktoré môže byť v niektorých prípadoch v akcii alebo zadarmo. Po odmeraní si môžete nechať spraviť okuliare priamo v predajni alebo si môžete vhodné okuliare objednať cez internet. To sa však pri prvých okuliaroch neodporúča, pretože správny rám nemusíte vhodne odhadnúť.

Ja som s odmeranými dioptriami prišiel domov a trvalo niekoľko dní, kým som sa odhodlal ísť do predajne s okuliarmi. Nakoniec mi milá predavačka pomohla vybrať správne okuliare, ktoré som mal používať pri čítaní. Okuliare som mal doma za týždeň a ich cena sa ráta približne od 60 €.

Možnosť operácie

Po približne roku nosenia okuliarov pri čítaní a pozeraní tabletu k nám prišla návšteva. Rodinný priateľ si všimol moje okuliare, ktoré boli každý deň mojím dobrým pomocníkom a rozpovedal mi svoju vlastnú skúsenosť so slabozrakosťou.

Nikdy som sa neinformoval o iných možnostiach liečby. A už vôbec nikdy som neuvažoval o operačnom zákroku. Každodenné čítanie s okuliarmi som bral ako jedinú možnosť, ktorá sa pre mňa už stala samozrejmosťou. Tento môj známy mi porozprával, ako mu po nosení okuliarov doktor navrhol možnosť operácie pomocou laseru. V tejto modernej dobe je operácia očí laserom účinná a v mnohých prípadoch úspešná.

Hľadanie informácií a kliniky

V deň návštevy som si večer začal hľadať informácie na internete. Mnohé stránky a diskusné fóra rozprávali o zlepšení videnia po operácii, a tak som začal nad tým reálne uvažovať. S manželkou sme sa zhodli, že túto liečbu treba vyskúšať. Objednal som sa k svojmu očnému doktorovi, či by mi k tejto téme vedel povedať viac a o týždeň som sedel v jeho ambulancii.

Vysvetlil mi, že prvotnou liečbou stareckej slabozrakosti sú vždy okuliare a až po určitom čase sa môže navrhnúť operácia. Túto podmienku som spĺňal, a tak som si mohol vybrať správnu očnú kliniku. Na Slovensku sa nachádzajú desiatky očných kliník, ktoré ponúkajú operáciu laserom. Hodnotenia takmer každej z nich boli pozitívne, a preto som si vybral súkromnú očnú kliniku v Bratislave.

Cena operácie

Moja známa pani primárka mi operáciu opísala ako metódu, ktorá sa volá prelex. Je to chirurgická liečba, pri ktorej mne – pacientovi vyoperujú moju vlastnú šošovku a implantujú mi umelú multifokálnu šošovku, čím sa zbavím problémov s videním nablízko a stanem sa tak nezávislý od okuliarov.

Celý zákrok je bezbolestný a po ňom by som do 12 hodín mal byť schopný znovu vidieť ostro. Pár dní po operácii by však mohlo byť nepríjemných, pretože si oko bude zvykať a hojiť sa. Celá operácia prebieha v lokálnej anestézii za pomoci kvapiek. Často sa pacienti stretávajú s nadmerným slzením a rezaním v oku, čo sú však možné vedľajšie účinky zákroku, ktoré odznejú po pár dňoch.

Liečba po operácii je stanovená na 4 týždne, počas ktorých si pacient musí kvapkať špeciálne kvapky. Cena operácie obidvoch očí sa začína približne od 800 € vrátane predoperačných a pooperačných vyšetrení. Pri podstúpení operácie som za dôležité nepokladal peniaze, ale možnosť znovu ostro vidieť bez silných dioptrií. Ja sám som sa z ostrého videnia bez problémov z operácie tešil po týždni.

Najčastejšie chyby pri slabozrakosti

Keď som navštívil vybranú súkromnú očnú kliniku, mal som možnosť porozprávať sa s veľmi milou a rozumnou pani primárkou. Tá mi porozprávala aj o najčastejších chybách, ktoré pacienti na začiatku ochorenia robia.

Za najväčšiu chybu považuje pani primárka požičiavanie si okuliarov. Namiesto toho, aby sme si nechali vyšetriť svoj zrak a predpísať nové okuliare, si radšej požičiame okuliare svojej manželky či iného príbuzného. Je to podľa nás jednoduchšie - no pre oči, ktoré sú slabozrakosťou oslabené, je to poškodzovanie. Nie každé okuliare sú ako stvorené pre naše oči, a ak si nasadíme okuliare s vyššími dioptriami, môžeme si svoj zrak zhoršiť.

Takúto istú chybu robíme, ak si kúpime lacné okuliare v supermarkete, ktoré nám zaručujú dioptrie, no nemáme túto informáciu overenú doktorom. Pri výbere okuliarov sa nechávame osloviť viacerými zľavami, akciami či výpredajmi, keď materiál rámov nemusí byť dostatočne kvalitný.

Poslednou takou chybou, ktorej sa dopúšťame, je starostlivosť o okuliare. Tú podľa pani primárky poväčšine úplne vynechávame. Okuliare je potrebné aspoň raz do roka nechať vyčistiť ultrazvukom a dotiahnuť potrebné časti okuliarov.

Som rád, že som na podnet svojej rodiny absolvoval vyšetrenie zraku a nechal si spraviť okuliare. Naozaj mi pomohli radikálne upraviť môj problém s videním. Taktiež podstúpenie operácie hodnotím ako veľmi kladný krok, ktorý mi zaručil ostrý zrak a odloženie okuliarov na poličku. Rozhodne je dôležité uvedomiť si, že zrak máme len jeden a treba sa oň starať.

Komentáre

  1. Zrak máme jen jeden, to je pravda. Já například při své práci potřebuji mít dobrý zrak. Pracuji totiž jako pokladní. Není to vůbec tak jednoduchá práce, jak se na první pohled zdá. Zvlášť pak pro nováčky. Třeba měnit pokladní kotoučky není vůbec tak jednoduché, jak by si jeden mohl myslet. S praxí se to ale člověk naučí. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky