Bytové dekorácie ako zrkadlo mojej osobnosti

To, ako si zariadime vlastný domov alebo priestor, ktorý obývame, odzrkadľuje našu osobnosť. Či už uprednostníte sterilné prostredie, alebo si ho preplníte dekoráciami, je to vždy o vzťahu k priestoru - a tak trochu aj o nostalgii k dekoráciám, ktoré vás obklopujú. Často aj úcta k spomienkam. Zariaďovanie nového bývania a ladenie dekorácií je tá najzodpovednejšia povinnosť voči vlastnému domovu.

Zváraný panáčik ako dekorácia do bytu

Po vysokej škole, hneď ako som si našiel prvú poriadnu prácu, začal som riešiť vlastné bývanie. Internátne izby osireli už dávno, striedať priváty som už nechcel. Túžil som začať bývať vo vlastnom. Nie u rodičov, mať slobodu. Len čo sa za mnou zavrú dvere, mamine slzy určite vystrieda radosť, a to vytúžené "konečne". Tak ako som to videl v ktorejsi reklame.

Do nového domova kus z toho starého, ale aj kopu nového.

Práca, byt, auto, rodina. Asi takto nejako mám postavený plán. Úroveň jeden – prácu, tú som si už splnil. Dobrý job, dobrá výplata a ešte priaznivejšie odmeny, keď sa darí. Len čo to bolo možné, začal som riešiť financovanie môjho vlastného bytu. Keď sa mi podarilo toto ako tak pripraviť, začal som obhliadky bytov. Menší, väčší, starší či novší. Ceny rôzne, niektoré až nepochopiteľné.

Nakoniec som si vybral menší holobyt. Túžil som začať od „zelenej lúky“. Nábytok, drobné vybavenie a napokon bytové dekorácie a doplnky do interiéru. Chcem žiť v peknom byte, do ktorého sa budem rád vracať. To bol vždy môj sen.

Mám kopu fotografií, ktoré sa hodia ako veľkoformátové moderné obrazy na stenu. Myslím, že nie je nič krajšie ako originálne fotografie. Ja mám pre fotenie vášeň, takže v archíve ich mám veľkú kopu. V mojom prípade si stačí len vybrať, dať vyvolať a vsadiť do vhodného rámu. Tak, aby som ich mohol kedykoľvek vymeniť a nahradiť inými - pridám len novú vrstvu.  

Nástenné hodiny a zarámované fotografie dávajú domovu dušu

Pri zariaďovaní som si uvedomil, že najdôležitejšou a nezanedbateľnou súčasťou prázdneho bytu sú práve nástenné hodiny, ktoré akoby tvorili dušu celého bytu. Majú srdce, ktoré pomáha rozprúdiť čas v celom priestore bytu. Mali by byť niečím osobité, príznačné, originálne.

Dizajnové nástenné hodiny zásadne dopĺňajú priestor, kde žijú spolu s jeho obyvateľmi. Či už je to model funkcionalistický s jednoduchým dizajnom, alebo sú skôr vyrobené s fantáziou dizajnéra, prehovárajú o tom, akým človekom som a ako žijem. Nechápem, ako niekto môže zobrať prvé, ktoré vidí, s odpoveďou, že sú to len hodiny.

Spolu s rodinnými fotografiami vytvárajú atmosféru minulosti, času uplynulého, a budúcnosti, času prichádzajúceho. Trochu vízie a trochu nostalgie. Práve fotografie na stenách vytvárajú tú útulnú atmosféru, ktorá, keď sa vhodne doplní, či už snímkou lesa a jeho cyklov alebo pohľadom na pláž a šíry oceán či abstraktnú a symbolickú kompozíciu. Rodinná história dostane nový rozmer.

Vždy tak, aby som sa rád vracal

Bytové dekorácie vniesli aj do môjho domova osobitosť. Reprezentujú kus mňa a vytvárajú prostredie, v ktorom sa dobre cítim. Ten útulný a pekný domov, do ktorého sa rád vraciam. Teda až na okamihy, kedy ma doma čaká upratovanie. Ešte že tie obrazy netreba upratovať! Len zotrieť prach a z času na čas preleštiť krycie sklo, nech sa pekne skvejú.

Pri zariaďovaní som sa snažil priestor nepreplniť kopou dekorácií. Zároveň som si dal záležať na tom, aby to neboli prázdne a chladné miestnosti, kde chodím len prespať. Práve bytové dekorácie sa snažím vyberať podľa toho, aby sa ten rozmer, v ktorom prebývam, dal nazývať skutočným domovom. Po každej dovolenke alebo výlete tak niečo pribudne. Či už je to magnetka na chladničku alebo niečo väčšie a výraznejšie, za čím sa skrýva určitý príbeh.

Nie sú to len fotografie, ktorých môže byť na stovky. Sú to sochy, reliéfy alebo misky. Keď už vyberám, tak podľa miesta, kde to v mojom byte bude uložené. Už dávno som sa vzdal toho bezhlavého nakupovania. Veci sa potom hromadia a len zaťažujú priestor. Potom rozmýšľať čo  s nimi, nepotrebnými... Či vyhodiť, či darovať alebo posunúť ďalej?

Na drobnosti sa hodia košíky alebo misky, hoci aj na kľúče alebo na také tie drobnosti, ktoré by mali byť hneď po ruke. Aby ich nebolo treba vyhrabávať niekde zo dna priečinkov. Tiež sa mi veľmi páčia dózy, ktoré majú hádam stovku použití. Najčastejšie sa mi hodia ako praktické vázy a videl som už aj zlatou farbou zdobené zaváraninové poháre. Krásne skĺbenie priemyselného dizajnu s umením. Len na to zaváranie by som ich už asi nebral, škoda toľkej krásy.

S citom pre detail, obklopiť sa krásou a neprehnať to

Keď budem riešiť budúce, už rodinné bývanie, určite si nechám poradiť od interiérového dizajnéra. Hlavne pri zariaďovaní detských izieb. Ich výzdobu, voľbu nábytku a tak vôbec. Čím mám menej času, tým radšej a ochotnejšie si nechám poradiť, ako na veci správne, tak, aby dekorácie vytvárali príjemné a vkusné prostredie a neobklopoval ma len balast.

Kedysi u starkých boli za bytové dekorácie považované fajnové poháre, ktoré sa používali hlavne pri vzácnych príležitostiach, jubileách a podobne. Tiež spolu s tradičnou keramikou a výšivkami vytvárali tú rustikálnu atmosféru. Pamätám si vyšívané plachty s motívmi mladosti a radami do života, ktoré dostali moji starkí ako mladomanželia. Od nich si nesiem ten odkaz ľudovej keramiky, pretože pre nich mali najväčšiu dekoratívnu hodnotu maľované taniere a zdobené keramické poháre.

Predstaviť si súčasnú domácnosť bez moderných obrazov na stenu, dizajnových nástenných hodín a drobných bytových dekorácií, je mne mňa už ťažké. Sú prirodzenou súčasťou domova. Tam, kde chýbajú, mi to príde chladné a neosobné.

Aj keď mám rád čistý dizajn a preferujem skôr klasiku a tradičné motívy, v sterilnom prostredí bez dekorácií by som nedokázal žiť. Skĺbiť to staré, rustikálne s novým a moderným sa dá, len treba s mierou. Keď sa to preženie už to pôsobí rušivo. Kopu takých vecí som musel doslova povyhadzovať, no stále to za to!

Komentáre

  1. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. V bytě mám dekorace moc ráda, protože tam mohu dát něco, co zosobňuje můj život a zájmy. Hodně si potrpím, aby věci k sobě ladily a hledám, dokud nenajdu to pravé. Nacházela jsem hodně dekorací v obchodech, ale pandemie...Tak jsem se naučila hledat na eshopech a dobře jsem udělala. Teď se musím držet, ať toho neobjednávám tolik. Tento je můj oblíbený https://www.vyprodejove-akce.cz/kategorie/domacnost-0193/. Našla jsem zde dekorace do každého pokoje, různé věci a nemůžu si to vynachválit. Doporučuji všem.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Dekorace dělají z bytu domov. Dělá to krásné teplo domova to útulno. Ale tohle platí i o zahradě. Pokud máte zahradu jenom tak bez ničeho tak je to takové holé a neútulné. Proto jsem si pořídila aspoň nějaký zahradní nábytek a hned to vypadá lépe. Hlavně si máme aspoň kde sednout s čajem.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ten obrázek, který je použit (panáček s trumpetou) mi úplně připomněl můj domov. Jsem hudebně založená a mám mnoho dekorací s hudebními prvky doma - noty, knihy o hudbě, ... Nemohu jinak.
    Navíc jsem začala hrát na kytaru, kterou jsem si vybrala na https://www.topmuzika.cz/magazin/jak-vybrat-klasickou-kytaru/ a také mi to pomohlo s výběrem, kde je vše popsáno. Kytara má u mě své místečko a řekla bych, že tvoří taky značný interiérový prvek. Klasická kytara, ale je skvělá.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Tak právě toto je spíš doména mojí manželky. Vesměs je to ona, kdo se stará o interiér našeho domu, včetně různých dekorací a podobných věcí. Já na to moc nejsem. Já se raději starám o exteriér. Teď nedávno jsem například řešil jaké střešní panely dát na střechu, kterou jsme teď rekonstruovali.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Tak ono tak většinou bývá že se člověk obklopuje věcmi které se mu líbí nebo s kterými se stotoznuje. Přesně si nebudete kupovat do bytu něco co se vám nelíbí a nebo si rovnou nekoupíte nějaký byt nebo dům který vám nevyhovuje. Třeba my jsme sháněli bydlení tady no a trvalo nám to asi rok než jsme našli to co by nám opravdu vyhovuje.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Zajímavý článek a úplně mi mluvíte z duše. Já jsem třeba vždycky věděla, že chci mít vlastní dům. A těšila jsem se, až si ho zařídím. Mám ráda jednoduché linie a střídmost nábytku, ale i tak se tady najde velká spousta věcí, co mi připomíná rodinu, staré renovované křeslo, ze kterého koukám na designový krb, který s manželem milujeme, obraz, který maloval můj děda, křišťálová mísa, co dostala mamka od své maminky.. A myslím si, že právě tyto nostalgické předměty mohou udělat z domu domov.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky