Týždeň starostlivosti o starých rodičov som zvládol na jednotku

Je ťažké vidieť, ako ľudia, na ktorých vám v živote záleží, psychicky či fyzicky upadajú... No bohužiaľ je to prirodzený proces súvisiaci so starnutím. Samotní starší ľudia sa často cítia ako príťaž pre svojich blízkych, preto by sme ich mali ubezpečiť o opaku a pomôcť im najlepšie ako vieme.

Starí rodičia a deťúrence

Keď sme boli malí, práve rodičia a starí rodičia tu boli pre nás, aby nám vo všetkom pomáhali. A teraz, keď sme dospelí, je čas vrátiť im všetku starostlivosť a lásku, ktorú nám dávali oni.

Strašiak menom inkontinencia

Väčšina z vás určite počula o pojme inkontinencia, ide o samovoľný únik moču. Stretávame sa s ním najmä u starších ľudí, hlavne u žien, no môže postihovať aj mladšie generácie a deti. V skratke, príčiny inkontinencie bývajú zväčša zapríčinené ochabnutím svalov panvového dna, ale aj inými fyzickými či psychickými stavmi, podľa čoho sa delí na niekoľko typov. Existujú viaceré štádiá inkontinencie, určené podľa intenzity úniku moču či príčiny, ktorá ju spôsobuje.

Na tému inkontinencie existuje mnoho publikácií. Pokiaľ vás zaujímajú príčiny, príznaky a iné informácie o tejto chorobe, dočítate sa o nich aj na internete a tiež na mojom blogu.

Seniori trpiaci inkontinenciou

Ako mnoho iných pacientov, ani moji starí rodičia sa nevyhli tomuto ochoreniu. Avšak aj napriek tomu, že ide o nepríjemný a diskrétny problém, nezačali sa kvôli nemu obmedzovať, neprestali cestovať ani užívať si život. Rozhodli sa prejsť celú krajinu, len aby po dlhej dobe videli svojho vnuka, teda mňa a zvyšok rodiny.

Čo si však vyžaduje starostlivosť pri inkontinencii? Okrem pripravenosti samého seba na zvládanie nepríjemných situácií (samotného úniku moču a komplikácií s ním súvisiacich, ako zápach alebo nepríjemný pocit vlhka) je dôležité aj pochopenie okolia a trpezlivosť pri starostlivosti o človeka s inkontinenciou. Ja sám nie som profesionálny zdravotnícky pracovník, no na návštevu svojich starých rodičov som sa pripravil a počas ich pobytu u mňa doma som sa stal na chvíľu „profesionálom“.

Inkontinenciu sme so starými rodičmi zvládli na jednotku

Výhodou mojich starých rodičov je to, že obaja sú mobilní – teda vedia sa o seba aj dostatočne postarať. Všetky ochranné pomôcky si nosia väčšinou so sebou, prípadne dnes už nie je problém kúpiť ich v lekárni alebo objednať cez internet. Dôležitý aspekt starostlivosti o pokožku pri inkontinencii – hygienu – majú dokonale zvládnutú.

Aby sa však starí rodičia u mňa cítili ako doma a nemuseli si brať kufor s pomôckami navyše, zabezpečil som im rezervné vložky a vkladacie plienky určené na únik moču, intímne umývacie gély, krém proti zapareninám a všetko ostatné, čo by mohli potrebovať, podľa ichinštrukcií.

Zistil som si tiež, aký by mali mať pacienti s inkontinenciou stravovací režim a pri príprave jedál som sazameral na to, aby starým rodičom nechýbali žiadne živiny, vitamíny a minerálne látky. Dôležité je samozrejme dodržiavanie pitného režimu, čo mnohí zanedbávajú. Keďže viem, že starší ľudia sa zabúdajú napiť alebo jednoducho nepociťujú smäd, s radosťou som im pri všetkých spoločných aktivitách pripomínal, aby sa napili.

Aj psychická podpora je forma pomoci

Mnohí si to neuvedomujú, no práve psychika zohráva v zdravotnom stave človeka veľmi veľa. Ak sú ľudia s inkontinenciou odsudzovaní, cítia sa zahanbene alebo menejcenne, ich problémy sa môžu ešte zhoršiť. Nehovoriac o tom, že často sa uzatvárajú aj pred svojimi blízkymi a hanbia sa povedať im o svojich problémoch. Pred okolitým svetom sa zatvárajú doma, prestávajú chodiť na verejnosť a ich spoločenský život rapídne upadá.

Dôležitá je preto psychická podpora, trpezlivosť a schopnosť vypočuť si starosti vašich blízkych. Ja som mal so starými rodičmi vždy veľmi dobrý a otvorený vzťah, dokázali sme sa porozprávať naozaj o všetkom, takže ani takéto problémy nás neodcudzili, ba naopak, ich dôvera voči mne sa ešte viac utužila.

So starými rodičmi sme si počas ich pobytu užili ako vždy veľa zábavy, podnikali sme na rôzne výlety avšetci sme boli vďační za spoločne prežité chvíle. Inkontinencia v ich živote nie je takmer žiadnou prekážkou. Ten týždeň strávený s nimi hodnotím naozaj ako príjemné rodinné stretnutie a utuženie rodinných vzťahov. A dúfam, že hoci už nie sú najmladší a najzdravší, aj vďaka mojej pripravenosti na situáciu aspoň na chvíľu zabudli, že majú nejaké ťažkosti.

Starostlivosť o chorého člena vašej rodiny môže byť náročná, no verte, že on sa cíti oveľa horšie ako vy,preto buďte empatickí a láskaví. Nikdy neviete, či sa raz neocitnete v podobnej situácii aj vy sami.

Komentáre

  1. Skvělé rodina je velmi důležitá i pro ty nejmenší. Líbí se mi, když děti tráví čas se svými prarodiči. Mají k sobě blíž a i tak nějak prarodiče omládnou o pár let a zase mají tak nějak chuť pro něco žít. Nebo je to takový svěží vítr pro ně. Já jsem si nedávno koupila stolní pilu a pro mě to také byl takový svěží vítr do života.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Naše rodina se semklo dohromady hned po narození našich dětí. Rodiče věděli, že nemáme moc peněz, a zároveň tatínek je velkým kutilem. Místo toho abychom si teda objednávali třeba pro bezpečnost dětí dětské zábrany z internetu, tak se tatínek nabídnul a po domácku vyrobil v dílně jedny sám.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky