Oznam o omeškanej platbe, alebo proklientský prístup ako má byť

To, že niekto niekde na úrade či v kancelárii firmy zapatroší vami dodaný dokument alebo údaje a vám príde poštou upozornenie o ich nedoručení včas – spolu s obviňovacím tónom – pozná snáď každý. Rovnako ako prax, že úrady a firmy často nie sú ochotné klientovi podať nejaké zmysluplné objasnenie situácie. Poisťovňa Ergo ma však v tomto milo prekvapila.

Nový rok, nový začiatok. Hoci si už dlhšiu dobu nedávam žiadne novoročné predsavzatia, vždy pred Silvestrom sa zavriem do svojej pracovne a zosumarizujem úspechy / neúspechy pomaly sa končiaceho roku. Nič veľkolepé – prezerám si svoje zápisy v diári, starú poštu a snažím sa vytvoriť si v hlave náčrt cieľov na ďalší rok. K tomu patrí aj kontrola financií, resp. platieb vo všeobecnosti.

Tie mám v rámci našej domácnosti na starosti ja. Keď sme so ženou začali bývať spolu, mal som s tým trochu problém. Nikdy som nenašiel ten ideálny systém archivácie a neustále som sa strácal v oznámeniach o rôznych platbách, záručných listoch a kadejakých potvrdeniach a dokumentoch. Nakoniec aj tak zvyčajne skončili v niektorej z kartónových krabíc v mojej pracovni.

Problémom bolo, že som párkrát nedopatrením zaplatil čo som nemal a viackrát sme peniaze ani nedostali späť. Tento rok som sa ale pochlapil a všetky papiere som dal do poriadku. Platby som prenechal internetovému bankovníctvu a mailovej forme oznámení. O to viacej som sa na tohtoročnú sumarizáciu tešil – veril som, že moje nové nastavenie domácich platieb funguje ako hodinky.

Čas mojej koncoročnej sumarizácie sa často z dôvodu cesty na našu chalupu, kde zvyčajne oslavujeme spolu s priateľmi koniec roka, posúva na tých pár dní skutočného voľna medzi druhým sviatkom vianočným a Silvestrom. Tieto sviatky som sa k tomuto rituálu dostal až teraz v januári a v mailovej schránke ma čakalo hneď prvé prekvapenie – oznámenie o omeškanej platbe, ktoré mi poslala Ergo poisťovňa.

Najhoršie bolo, že to vykoľajilo moje presvedčenie o perfektne usporiadaných povinných platbách. To bol jeden z tých svetlých bodov mojich úspechov za rok 2018. Robil som totiž revíziu všetkých papierov a účtov, celé roky poskladaných v kartónových krabiciach na poličkách v mojej pracovni. Žeby som mal nakoniec vo svojich záznamoch bordel? Nedalo mi to a hneď som sa pustil do pátrania na internete.

Neveriac v kompetenciu firiem vo všeobecnosti som nezačal s prieskumom tam, kde by som mal – priamo na stránke Ergo poisťovne. Ako prvé som prezrel odkazy na fóra, kde ľudia rozoberali túto tému. Hneď mi svitla nádej. Nie som v tom sám, čo znamená, že možno nejde o moju chybu. A veru nešlo.

Dané oznámenie o omeškaní platby totiž súviselo s novelou Občianskeho zákonníka, platnej od desiateho januára roku 2019. Samotná novela obsahuje niekoľko zmien na úseku katastra nehnuteľností. Konkrétne procesu evidencie stavieb do tohto katastra. To prináša zmeny aj v oblasti poistenia.

Celým zádrhelom bol teda fakt, že pre novelu zákona sa poisťovni Ergo posunuli aj jej platobné obdobia. Viacerým klientom tak ich doterajšie nastavenie trvalého príkazu na platenie poistného nezohľadňovalo novo dohodnutú splatnosť poistného. Zmenil som teda dátum na svojom trvalom platobnom príkaze pre Ergo poisťovňu. A problém bol vyriešený.

Tu by som mohol svoj príspevok pohodlne ukončiť, ale chcem sa ešte pozastaviť nad samotným oznámením omeškanej platby a prístupom Ergo poisťovne k tomuto problému. A musím ju iba chváliť!

Hoci som spomínal, že som v rámci prieskumu prezrel niekoľko diskusií na fórach, skončil som aj tak na stránke mojej poisťovne. Kokrétne na ozname s veľa vravným "Dostali ste oznámenie o omeškanej platbe?", kde je všetko potrebné pekne vysvetlené. To bol ten odkaz, ktorý som si mal pozrieť na prvom mieste a mohol som si ušetriť čas minutý behaním po fórach.

Musím teda uznať, že takýto proklientský prístup ma veľmi potešil. V rámci slovenského štandardu je to niečo, čo určite nie je štandardom... Zvyčajne sa úrady a firmy veľmi netrápia nad tým či klient rozumie o čo ide – nech si s tým potrápi hlavu sám, my chceme len vaše peniaze. O to viacej chcem túto šikovnú aktivitu mojej poisťovne vyzdvihnúť.

Možno sa vám to zdá ako maličkosť, ale zoberte do úvahy už len môj prístup k prieskumu – neklikol som na oficiálny odkaz od Erga. Aj keď mi ho Google zobrazoval ako relevantný. Pritom oznam na ich stránke poskytuje všetky potrebné informácie. Vrátane mailovej adresy a telefonickej linky, na ktorú sa môžete obrátiť v prípade pretrvávajúcich problémov či hľadaní ďalších informácií.

Takže moje novoročné hodnotenie nakoniec dopadlo ešte lepšie ako som pôvodne plánoval. Nie len som sa presvedčil, že mám svoje nové záznamy financií domácnosti pod kontrolou, ale zároveň si dal predsa len po dlhej dobe záväzok – byť menej skeptický pri uvažovaní o proklientskom prístupe firiem na Slovensku trhu.

Komentáre

  1. Hodně mě vytáčí, že na internetu se dá najít spousta věcí o finančnictví a úvěrech, ale nikdo to není schopný říct dětem, respektive dospívajícím. Ze školy pak vyjde spousta lidí, kteří naletí první obchodníkovi z pyramidy. Hodně se tím teď třeba zabývají i přípravné kurzy, ale je fakt tragédie, že se tímhle musejí zabývat soukromé instituce za peníze rodičů namísto státních institucí.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Abych pravdu řekla, tak já si na splátky dávám opravdu velký pozor. Jednou jsem si půjčovala peníze, zaplatila jsem o nějakou dobu později a docela se mi to prodražilo. Od té doby už se to naštěstí neopakovalo. Teď to vypadá, že budu nucena si peníze půjčit znovu. Tentokrát to bude ale půjčka pro OSVČ, protože bych si potřebovala půjčit na rozjezd podnikání.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky